Tesla is tot de conclusie gekomen dat het is doorgeschoten in haar digitalisering. Hoe behoud je – ook als commissaris – de menselijke maat?

Onlangs stond er een interessant artikel in de krant over de autobouwer Tesla. Als er één bedrijf model staat voor innovatie en digitalisering, dan is het Tesla wel. In het krantenbericht werd uitgebreid geschreven over de productieproblemen van het nieuwe Tesla model 3 waarmee het bedrijf al lange tijd te kampen heeft. En we hebben het hier niet over een paar maanden, maar over grote problemen die al meer dan 2 jaar voortduren. Ze krijgen het lek maar niet boven water.

Zie ook: Toezicht op IT? Op wat dan?

De reden waarom ik het artikel zo interessant vond, is dat na al die jaren men bij Tesla tot de conclusie is gekomen dat het bedrijf doorgeschoten is in haar digitalisering en automatiseren van het productieproces. In een bijna natuurlijke drang heeft men geprobeerd alles maar dan ook alles te automatiseren. En dit blijkt nu toch net even een stap te ver. Dit heeft alles te maken met de menselijke maat. In hoeverre zijn we als mens en organisatie nog in staat dit allemaal te overzien? In hoeverre hebben wij nog overzicht, inzicht en kunnen we de complexiteit doorgronden?

Dit geldt voor veel bedrijven die met digitalisering en IT bezig zijn. En dus ook voor commissarissen. Hoe behoud je de menselijke maat? En dit gaat niet alleen over innovatie. Veel bedrijven doen grote investeringen in het op orde brengen van hun IT-systemen. Heeft vaak weinig met innovatie te maken. Maar in veel gevallen zijn het wel degelijk complexe projecten die de menselijke maat ruim overstijgen. Het zijn vaak projecten die je kan vergelijken met een open hart operatie. Alle hens aan dek dus, ook voor de commissaris.

Hoe ga je hier als commissaris mee om? Ten eerste zal je toch echt te allen tijde moeten blijven proberen te begrijpen waar een bedrijf mee bezig is! Wat is het plan? Voor welk probleem is het een oplossing? In hoeverre kan de organisatie dit überhaupt aan? En natuurlijk wat zijn de risico’s? Voldoende reden om op zijn minst een commissaris te hebben die kennis en ervaring heeft in het digitale en IT domein. En zeker bij bedrijfskritische investeringen, die van de categorie ‘too big too fail’, zou mijn advies zijn om daar ook extern door een expert naar te laten kijken. Voor je het weet groeit het boven de pet. Better safe than sorry!

Digicommissaris Arnoud Klerkx is partner bij Digital Governance Advisory, partner van Commissarissen.nl