Het is niet makkelijk om als jonge commissaris gekozen te worden voor een functie in een Raad van Commissarissen. Daarbij komt dat de moeilijkheden pas echt beginnen als je eenmaal gekozen bent. Is dit wel een RvC waar je lid van wilt zijn, word je wel serieus genomen en wat is precies jouw functie binnen de Raad van Commissarissen?

Keuze voor een RvC

Niet iedere RvC is de beste voor jou. Gevraagd worden is iets om trots op te zijn, maar dat betekent niet dat je op iedere uitnodiging in moet gaan. Voer eerst goed onderzoek uit naar het bedrijf en de RvC. Willen ze jou graag hebben, of willen ze graag iemand hebben onder het mom van diversiteit en ben jij toevallig jong? Ben je ook niet de enige uitzondering? Immers, met meer mensen sta je sterker. Als je alleen komt te staan in een raad of je er alleen voor de vorm bent, word je niet serieus genomen.

Communicatiecultuur

Binnenkomen in een boardroom vol met oud gediende als jonger professional kan isolerend werken. Je wordt soms niet serieus genomen omdat je minder ervaring hebt en de ervaring die je wel hebt is vaak erg gespecialiseerd. Het is daarom belangrijk als young proffesional om een knop om te zetten. Natuurlijk maak je gebruik van jouw gespecialiseerd kennis, maar je moet deze kunnen toepassen op een veel breder perspectief.

Zie ook: Mart de Kruif: ‘De geboren leider bestaat niet’

Het is vrij standaard om als jong lid van de RvC ook nog een fulltime baan te hebben. Dit kan leiden tot botsingen met de oudere generatie welke misschien meer tijd hebben. Jouw manier van overleggen kan nadruk leggen op efficiëntie en tempo, waar de ouderen leden meer hun tijd nemen. Probeer je hierop aan te passen, keuzes die in een RvC gemaakt worden kosten vaak tijd en er moet met verschillende partijen over gesproken worden.

Het is ook belangrijk om snel duidelijke keuzes te maken. Arjen Dorland stelt in een interview met RAAD: “Ik merk wel eens dat de jongere generatie soms last heeft van keuzestress. Als commissaris moet je vaak duidelijke keuzes kunnen maken en ik zie dat jongeren geneigd zijn de opties te lang open te houden”.

In hetzelfde interview met RAAD stelt Talitha Muusse dat jongeren vaak moeite hebben met zich lang te committeren aan een RvC. Jongeren hebben vaak de neiging om snel vaan baan te wisselen en door te willen stromen. Als lid van een RvC leg je jezelf vier of liever nog acht jaar vast aan een functie.

Jonge professionals zijn de cultuur waarin afspraken worden gemaakt vaak ook niet gewend. Je kunt je zo goed mogelijk voorbereiden op een vergadering, maar als de besluiten eigenlijk in de wandelgangen allemaal al voorbereid zijn heb jij hier niets meer over te zeggen. Zeker niet wanneer jij zelf niet tot de groep behoort die achter gesloten deuren al afspraken hebben gemaakt.

Hoe bereik je toch wat je wilt als jonge commissaris?

Speel het spel mee. In de hoofdfunctie van jonge professionals vinden ze het vaak niet erg om een promotie of opdracht aan zich voorbij te zien gaan om zich aan hun idealen vast te houden. In de boardroom kom je op deze manier niet zo ver. Als je geen inzet toont en weigert soms toe geven val je snel buiten de boot en verlies je alle inspraak. Kies je strijden: je kunt niet altijd alles winnen en als je ieder agendapunt aan blijft vechten verlies je geloofwaardigheid en vertrouwen. Herinner je hierbij ook dat je in de boardroom zit om de belangen van de stakeholders te behartigen en niet je eigen normen of waarden door te duwen.

Hoewel de gedachte leidt dat de oudere generatie commissarissen de enige zijn met vooroordelen geldt dit ook de andere kant op. Wanneer er een groep jongere commissarissen of toezichthouders zijn en er een wat oudere, formelere commissaris binnen komt zijn er ook vooroordelen. Het is belangrijk als jonge commissaris om niet bang te zijn om ook op zo iemand af te stappen.

Profileer jezelf duidelijk. Ondanks dat een RvC ook draait om cijfertjes en compliance is het belangrijk dat je duidelijk maakt wat jij kunt bijdragen aan de raad wat een ander niet zou kunnen. Een RvC wordt vaak opgebouwd vanuit een collectief profiel, alle expertises moeten aanwezig zijn. Maak voor iedereen duidelijk wat jouw expertise is en hoe die bij gaat dragen aan het geheel.