Onvrede over een fusie. Jacques Schraven en Hans Smits (foto): twee (voormalige) president-commissarissen van respectievelijk Tata Nederland en KLM zijn kritisch op de fusie van hun organisaties. De Volkskrant-columnist Peter de Waard juicht de kritiek toe. ‘Het is een goede zaak dat president-commissarissen niet alleen in achterkamertjes meningen spuien.’
Jacques Schraven, voormalig president-commissaris van staalbedrijf Tata Nederland noemde de fusie van Hoogovens IJmuiden met British Steel ‘een schoolvoorbeeld van een foute zakelijke beslissing‘. President-commissaris Hans Smits van KLM uitte forse kritiek op de Franse fusiepartner Air France. ‘Jaloezie, argwaan en miskenning hebben de relatie tussen Air France en KLM ernstig verziekt.’
Zie ook: Omstreden AF-KLM topman toch commissaris bij KLM
De Volkskrant-columnist Peter de Waard verbindt de twee incidenten. ‘Misschien is het eerder toeval dan een trend dat voor de tweede keer in twee jaar een president-commissaris uit zijn slof schiet. Het is een goede zaak dat president-commissarissen niet alleen in achterkamertjes meningen spuien maar ook publiekelijk verantwoording afleggen.’
Blinde commissaris
De Raad van Commissarissen die in 1999 groen licht gaf om te fuseren met de Britten, was volgens de columnist ‘blind voor culturele tegenstellingen’. De Waard: ‘Waarschuwingen waren er wel. Hoogovens had al in de jaren tachtig een huwelijk met de Duitse partner Hoesch zien stuklopen. KLM zag van nabij hoe Fokker ten gronde ging na onzalige fusies met het Duitse VFW in de jaren zeventig en Dasa in de jaren negentig. Maar elke keer tuinen de commissarissen er weer in als er een plan voor schaalvergroting ligt met een bedrijf met een nieuwe grote thuismarkt.’
Vooruitziende blik president-commissaris
Een nieuwe fusie is op komst, tussen Tata Steel en ThyssenKrupp. De Waard: ‘De borden vliegen nu al door de kamer, omdat de Duitsers minder willen offeren dan de Nederlanders en Britten om de mededingingsautoriteiten in Brussel te behagen. De huidige Raad van Commissarissen van Tata onder leiding van Peter Blauwhoff moet maar hopen dat hun opvolgers in 2040 niet zullen roepen dat ‘die fusie uit 2019’ is verziekt door jaloezie, argwaan en miskenning. Dat vergt niet alleen een vooruitziende blik maar ook moed.’