Sander Prinsen is benoemd als lid van de Raad van Toezicht van het Groninger Museum. Het gaat om een periode van vier jaar. Oud-lid Maarten Duijvendak neemt afscheid.

Sander Prinsen is oprichter van growth marketing agency Storm Digital en How en Knower. Ook is hij na jarenlange ervaring een expert geworden op het gebied van digitale marketing en vernieuwende technologieën. Zowel Storm Digital en How en Knower heeft Prinsen vanuit het niets opgebouwd. Inmiddels zijn het toonaangevende marktleiders én heeft Prinsen ze weer verkocht. Via Move Fast Ventures investeert Prinsen nog in start-ups, zoals het Groningse bedrijf Tubber.

Zie ook: ‘Rutte speelt een politiek spelletje’

Directeur van Groninger Museum Andreas Blühm reageert verheugd op het nieuws. ‘Met zijn ervaring als ondernemer en marketeer is Sander Prinsen een waardevolle toevoeging aan de Raad van Toezicht. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken.’ De Raad van Toezicht van Groninger Museum bestaat sinds de aanstelling op 13 juni uit Johan Remkes, Inez Boogaarts, Jacob Kielman, Henk Pijlman, Nathalie de Vries en Sander Prinsen.

Nieuwe zakelijk directeur Groninger Museum

Onlangs is ook bekend geworden dat het Groninger Museum een nieuwe zakelijk directeur krijgt. Dit zodat eerder genoemde Blühm dan meer kans krijgt om zich op de inhoudelijke kant van exposities te focussen. Vanaf 1 juli zal de functie voorlopig bekleed worden door Louise ter Kuile. De bedoeling is wel dat er een opvolger komt die een vaste aanstelling krijgt. Momenteel is Ter Kuile ook werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen bij de afdeling Alumni Relaties & Fondswerving. In het verleden had het museum al een zakelijk directeur in 2010 werd die functie door toenmalig directeur Kees van Twist afgeschaft. Toen een jaar later bleek dat het museum financieel niet gezond was moest hij het veld zelf ruimen. Volgens woordvoerder Smrkovsky is er op dit moment totaal geen sprake van een dergelijk probleem ‘Het gaat financieel heel goed met het museum. Dat willen we zo houden. Om die groei door te kunnen zetten en toekomstbestendig te blijven, willen we doorpakken. Vandaar dat wij hebben besloten een zakelijk directeur aan te stellen.’