De aandeelhouder staat niet langer op de eerste plaats bij Amerikaanse bedrijven. De CEO’s van bijna 200 bedrijven geven een statement af met een nieuwe definitie van de ‘purpose van het bedrijf’. Gerard van Vliet (NCD) is sceptisch. ‘Unilever wil duurzaam zijn, maar als concurrent Kraft Heinz langskomt blijkt toch het aandeelhoudersbelang het échte belang.’

De topmannen en -vrouwen van een aantal van de grootste Amerikaanse concerns zeggen zich niet meer te laten leiden door het aandeelhoudersbelang. Zij zullen zich naar verluidt meer focussen op waardecreatie op de langere termijn, met oog voor medewerkers en omgeving. Gerard van Vliet, directeur van de NCD – Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren, spreekt van een misverstand. ‘Een switch van profit naar purpose, zoals we dat in Nederland wel hanteren, is niet aan de orde. Profit makes the world go round. Elk goed voornemen is net zo goed als de winst die er wordt uitgekeerd. Zeker in Amerika.’

Zie ook: Lard Friese verruilt NN Group voor concurrent Aegon: ‘Beetje het Ajax-Feyenoord-gevoel’

Van Vliet heeft het purpose-drive voornemen vaker gehoord. ‘Unilever wil duurzaam zijn, maar als concurrent Kraft Heinz langskomt blijkt toch het aandeelhoudersbelang het échte belang. AkzoNobel wil duurzaam zijn, maar als de concurrent PPG langskomt blijkt het perspectief van meer dividend voor de aandeelhouder toch doorslaggevend.’

Leiderschap

Aandeelhouders negeren vraagt volgens de directeur om gedurfd leiderschap. ‘Het balanceren tussen alle ‘belangen’ vraagt een volstrekt andere leiderschapsstijl en aanpak, maar vooral een ongelofelijke dosis lef om lak te hebben aan kortetermijnwinstmaximalisatie. Heeft de gemiddelde corporate CEO het lef als het erop aankomt? Ik heb er mijn twijfels over, want dat betekent dat je de druk van die hijgerige aandeelhouders moet weerstaan. Zie je die aandeelhoudersvergadering al voor je?’

‘Het vraagt om écht sociaal verantwoord leiderschap, dat je eerder aantreft in familiebedrijven dan in corporates’, vervolgt Van Vliet. ‘Familiebedrijven beslissen zelf wat ze met hun geld doen, bij corporates zijn het Paul Singer van durfkapitalist Elliott en zijn gelijken die het veld bepalen. Er kunnen niet genoeg leiders zijn die kenbaar maken dat bewust en positief leiderschap hun leidraad is.’