Bedrijven nemen niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, zeggen Herman Mulder en Nicolette Loonen. Mulder, voorzitter SDG Charter Coalition, en Loonen, toezichthouder bij onder meer ABP en adviseur Integrated Thinking, wil dat de maatschappelijke belangen meer voortvloeien in de boardroom.

Herman Mulder, voorzitter SDG Charter Coalition, en Nicolette Loonen, adviseur Integrated Thinking en Dag van het Commissariaat-spreker, roepen in het FD op tot een maatschappelijke raad bij bedrijven. ‘Veranker de belangen van al je belanghebbenden in governance met de inrichting van een maatschappelijke raad die mag adviseren over de bedrijfsstrategie, het beloningsbeleid en de benoemingen in de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen. Neem in het jaarverslag dan ook een verslag op van die maatschappelijke raad, met daarin een toelichting op de samenstelling van de raad, de onderwerpen die aan de orde zijn geweest en de adviezen.’

Zie ook: ‘Integrated Reporting sluit aan op de wens vanuit de samenleving’

‘Het Davos Manifesto en het Business Roundtable Statement van bijna tweehonderd Amerikaanse CEO’s bewijzen weer dat maatschappelijk bedrijfsbeleid nog te vaak bij praten en beloftes blijft’, vervolgen Mulder en Loonen.

Beloningsbeleid koppelen aan maatschappelijke doelen

Het tweetal wil bijvoorbeeld het beloningsbeleid aanpakken. ‘Koppel het beloningsbeleid van de gehele onderneming alleen nog maar aan langetermijndoelen die bijdragen aan de positieve impact op alle stakeholders: medewerkers, klanten, de maatschappij en aandeelhouders. Als ondernemingen hun positieve impact op al hun stakeholders maximaliseren volgt de (financiële) winst vanzelf.’