Maar liefst 63 procent van de benoemde toezichthouders in de private sector komt voort uit het eigen netwerk van zittende commissarissen. ‘Het talent vindt nog onvoldoende de weg naar de top.’

Dit blijkt uit het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2020. Slechts 7 procent van de commissarissen bij private bedrijven reageerde op advertenties en 26 procent kwam via een intermediair. Marie-Leontine de Graaf, mede-eigenaar van werving- en selectiebureau Board Refreshment, is verbaasd over het hoge percentage commissarissen uit het eigen netwerk. ‘Nederland barst van het talent. Maar het talent vindt nog onvoldoende de weg naar de top, dat wordt pijnlijk zichtbaar in dit onderzoek.’

Zie ook: ‘Commissaris, stel de juiste vragen over digitalisering’

‘Wij zien dat ook in de dagelijkse praktijk’, vervolgt De Graaf. ‘Veel uitermate geschikte potentiele toezichthouders vragen ons hoe ze commissaris kunnen worden. Ze kennen de wegen niet.’

De Graaf geeft tips om in beeld te komen voor een rol als commissaris: ‘Om te zorgen dat je in beeld komt voor een Raad van Commissarissen (RvC) is het primair belangrijk om je netwerk in te zetten. Maar je moet wel weten hoe je dat doet. En voordat je dat doet moet je weten wat je wilt en brengt; waar je aan tafel wilt komen en waarom. Kortom zorg dat je goed voorbereid bent.’

Evenwichtige Raden van Commissarissen

De auteur van het boek ‘Commissaris worden’ geeft aan dat commissarissen en toezichthouders nog veel kunnen leren. ‘De invloed van toezichthouders op het Nederlands bedrijfsleven is immens. Meer inclusieve evenwichtige RvC’s die uit allerlei geledingen geworven worden, zouden Nederlandse bedrijven veel innovatiever en succesvoller maken.’