Je bent een (aspirant-) commissaris en wilt beginnen aan een nieuwe klus. Hoe maak je je keuze? Waar moet je aan denken voordat je een keuze maakt? In dit artikel lees je waarmee je rekening moet houden bij een nieuwe commissariaat.

Het zoveelste bedrijf op je palmares als commissaris of juist je eerste commissariaat: je moet goed nadenken over de organisatie, voordat je aan een nieuwe toezichthoudende opdracht begint.

Zie ook: President-commissaris: het toezichthoudende schaap met 5 poten

Hieronder staat een checklist met 5 punten waar commissarissen én toezichthouders rekening mee moeten houden voordat ze aan de slag gaan bij hun commissariaat.

  1. Cultuur
    Past de bedrijfscultuur bij jou? Wat zijn hun waarden? Hoe ‘leven’ de waarden in de hele organisatie? Het bepalen van de cultuur van een bedrijf is niet altijd gemakkelijk. Het wordt vaak als ongrijpbaar ervaren, waarbij bedrijven het simpelweg beschrijven als ‘de manier waarop we dingen doen’. Bekijk daarom het bedrijf zowel extern als intern communiceert. Vooral social media zijn een prima graadmeter: ze staan vol met klantenervaringen.

 

Andere nuttige manieren om de bedrijfscultuur vast te stellen, zijn ontmoetingen met klanten en medewerkers achter de schermen. Probeer tijdens gesprekken een bepaald gevoel, een beeld, te creëren van het bedrijf. Sommige CEO’s hebben grote moeite met spontane bezoekjes, bijvoorbeeld bij bedrijven met beursgevoelige informatie. Onderteken dan bijvoorbeeld een non-disclosure agreement (NDA). Als zelfs dat niet werkt, zegt dat mogelijk ook iets over het bedrijf.

  1. Strategie
    Het is belangrijk om een ​​idee te krijgen van de (toekomstige) strategie van het bedrijf waar je misschien commissaris wordt. Wat zijn de bedrijfs- en aandeelhoudersstrategieën? Zijn er bijvoorbeeld plannen om samen te gaan met of andere bedrijven te kopen? Niet iedere topman of – vrouw zal staan te springen om deze informatie te delen, maar kan heel belangrijk zijn voor je beeldvorming. Kun jij als commissaris waarde toevoegen? Die vraag kun alleen jij beantwoorden.
  2. Financiële prestaties
    Is het bedrijf winstgevend? Is er een gezonde cashflow? Wat zijn de langlopende schulden van de organisatie? Dit zijn allemaal belangrijke factoren om te bepalen of je een stevige financiële basis hebt. Heb je namelijk een stevige basis om te groeien of word je geconfronteerd met een penibele situatie waarin je alleen maar kunt sturen? Bekijk daarom bijvoorbeeld jaarverslagen of andere financiële overzichten. Als het bedrijf wordt ondersteund door private equity, kijk dan eens naar due diligence-rapporten en investeringsdocumenten van de private equity-onderneming.
  3. Wat is jouw toegevoegde waarde?
    Wie zit er momenteel in het bestuur? Als bijvoorbeeld de CEO een bekende van je is, heb je een ingang om meer inzicht te verkrijgen. Wat zijn de sterke punten van het bestuur? Wat is hun ervaring? Als je meer inzicht hebt, kun je je afvragen welke toegevoegde waarde jij eventueel biedt als commissaris. Ben je complementair of voeg je juist nog meer van hetzelfde toe? Ook moet je goed weten wat het bestuur van jou als commissaris verwacht. Willen ze een uitdagende commissaris of ben je er om bestaande opvattingen te bevestigen?
  4. Doelstellingen

Heeft het bestuur doelen gesteld voor de raad van commissarissen? Is het duidelijk wat er van je verwacht wordt als commissaris? Dergelijke verwachtingen moet een goede match zijn met je eigen verwachtingen en waarden. Niet ieder bedrijf benadert een RvC op dezelfde manier.

Wil je beginnen als commissaris? Of juist je vaardigheden als commissaris verbeteren? NCD Academy biedt verschillende opleidingen. Governance Essentials is bijvoorbeeld dé basisopleiding voor commissarissen en toezichthouders.