Toezicht houden bij een nieuw bedrijf is lastig. In het begin zal er geen toezicht aanwezig zijn. Naarmate de groei begint toe te nemen zal de ondernemer zich op den duur toch richting toezichthouders/investeerders gaan wenden. De relatie tussen een jonge ondernemer en een toezichthouder die zich ineens met hem gaat bemoeien loopt niet altijd even soepel. Echter bieden jonge ondernemers met boeiende nieuwe ideeën of concepten wel een interessante kans. De vraag luidt: hoe ga je hier mee om?

Toezicht houden over jonge bedrijven lijkt ideaal. De ondernemer is nog erg enthousiast, werkt nog graag en hard en heeft zijn dromen al uitgestippeld. Als toezichthouder als is het jouw taak ervoor te zorgen dat deze dromen ook gerealiseerd worden, maar dat is bij startups vaak nog niet zo makkelijk. Bij dezen drie tips.

1. Bescherm jezelf en de ondernemer door affiniteit met de markt te ontwikkelen

Het is belangrijk dat men zich realiseert dat de relatie tussen investeerder en ondernemer bij een startup niet gelijk is aan die bij een volwassen bedrijf. Waar de commissaris in een groter bedrijf nooit op de stoel van de bestuurder moet gaan zitten, kan het bij een startup wel handig zijn om even op zijn rugleuning mee te leunen. De kans dat de ondernemer erg enthousiast is over zijn eigen product is groot. Het is dan belangrijk dat de commissaris de ondernemer met beide benen op de grond houdt. Dit niet alleen om zichzelf te beschermen, maar ook de ondernemer en diens bedrijf. Om dit succesvol te doen is het belangrijk dat de commissaris een affiniteit met de markt van het product ontwikkelt zodat hij de ondernemer ook daadwerkelijk de juiste vragen kan stellen.

2. Wees de ratio tegenover de emotie van de ondernemer

Het begrijpelijke enthousiasme en eventuele andere emoties, van de ondernemer brengt ons ook meteen bij het volgende punt. De commissaris moet de ratio vormen tegenover het emotionele zakendoen van de ondernemer. Het is mogelijk dat de ondernemer, zeker in het begin, de bemoeienis van de commissaris als irritatie ervaart. An sich is dit geen probleem, het is echter wel belangrijk dat de ondernemer wel gemotiveerd blijft. Een goede tip om dit te bereiken is door het pad dat de ondernemer bewandeld op te splitsen in stukken, waarbij ieder stuk een duidelijke mijlpaal is. Het is essentieel dat de ondernemer bij iedere mijlpaal een gevoel van succes ervaart om de eerder genoemde motivatie te behouden.

3. Blijf niet te lang doorgaan

Wanneer alles op rolletjes gaat zal het vanaf hier steeds minder lastig worden voor de commissaris om zijn invloed uit te oefenen op een positieve manier. Er is een vertrouwensband opgebouwd tussen ondernemer en investeerder. Stel dat het allemaal niet zo soepel loopt, er veel conflict is en de onderneming toch minder succesvol blijkt dan gedacht, wat doet de commissaris dan? Paul van Gerwen stelt: “de investeerder in de rol van commissaris moet bereid zijn snel zijn verlies te nemen als hij ziet dat het misgaat: fail quickly“.

Met speciale dank aan Nationaal Register