Aloys Kregting staat bekend als een zogeheten ‘digi-commissaris’. Vanuit zijn achtergrond als CIO bij AkzoNobel is hij door o.a. UMCU en Volksbank binnengehaald als de whizzkid binnen de Raad van Commissarissen/Toezicht. Kregting heeft belangrijke tips voor digicommissarissen.

Aloys Kregting is commissaris bij de Volksbank en lid van de Raad van Toezicht van UMC Utrecht. Kregting vervult de rol van zogeheten digicommissaris. In de podcast Tijd voor Toezicht vertelt Kregting wat de toegevoegde waarde van een digicommissaris is in het digitaliseringsvraagstuk. ‘Als je geen plan hebt, houd je geen toezicht.’

‘Spreek de juiste taal’

Een digicommissaris moet volgens de Volksbank-commissaris zijn/haar waarde duidelijk maken. ‘Als je naar technologie kunt kijken én in businessmodellen en governance kunt denken, dan praat je in hun taal. Dan begeef je je in hun wereld. Dan begrijpen ze ook wel dat je vragen relevant zijn voor de toekomstige manier van werken. Als commissaris moet je daar doorheen kunnen prikken. Als digicommissaris moet je meedenken. Ben je je aan het voorbereiden op de digitale kant? En dan vooral met oog op de toekomst. Je begint helemaal aan de basis. Heb je überhaupt stabiele systemen? Veilige systemen? Kun je je systemen gebruiken om iets nieuws aan te bieden? Kun je incrementele verbeteringen voor je klanten leveren? Sterker nog, incrementeel betere bedrijfsvoering? Want IT heeft een enorme impact op de manier waarop je je eigen bedrijf runt.’

‘Wat is je plan?’

De impact van digitalisering begrijpen is de eerste stap, maar de praktijk de volgende. Kregting: ‘Kun je nieuwe businessmodellen creëren? Je moet er minstens op toezien dat er iemand mee bezig mee bezig is, dat er daadwerkelijk wat wordt gedaan dat hout snijdt voor de toekomst. Nou, als je als commissaris daarop geen antwoord krijgt en niet doorvraagt, dan houd je geen toezicht.’ Uiteindelijk is de visie volgens Kregting allesbepalend in het succes van digitalisering. ‘Zonder digitaal plan ga je eraan. Bestuurders en commissarissen zien dat nu ook in.’

‘Het gaat niet om individuen’

Het team effort is een kritische succesfactor volgens de digicommissaris. ‘Het gaat niet om individuen. Het gaat erom dat je als commissariaat, als groep, de juiste competenties meebrengt. Mensen die bijvoorbeeld veel van governance, HR, risicomanagement en IT afweten. Het gaat erom dat je die competenties goed weet te mixen en dat je als totaalcommissariaat sterker bent dan zonder nerd.’

Meer weten over digicommissaris Aloys Kregting? Check de podcast Tijd voor Toezicht.