Inge Brakman, ervaren commissaris bij onder meer DSM, Shell en WNF, ziet de laatste jaren een cultuurverschuiving. ‘De nieuwe generatie wil écht begrijpen waar het om draait binnen een bedrijf.’

De financiële crisis heeft volgens Inge Brakman een purpose-driven mindset aangewakkerd. ‘Er zijn dingen die echt misgegaan, aspecten die te maken heeft met de cultuur binnen een bedrijf. Bijvoorbeeld jezelf durven te uiten als er iets mis is, echt verbonden zijn met de organisatie. De nieuwe generatie wil écht begrijpen waar het om draait binnen een bedrijf. Die komen niet alleen maar om geld te verdienen, maar willen een connectie hebben. Wij, leidinggevenden, worden uitgedaagd om te formuleren waar het bedrijf eigenlijk voor staat. Daar moet je een goed verhaal voor hebben. Dat zijn culturele aspecten.’

Zie ook: Jaap Winter: ‘Toezicht vraagt steeds meer tijd’

Cultuur: aansluiting zoeken met elkaar

De Dag van het Commissariaat-spreker ziet de kritische houding overslaan op de jongere generaties. ‘Iemand van 30 jaar kwam de kamer van de CEO binnenlopen. Hij kwam verhaal halen, want hij was het ergens niet mee eens. Wij babyboomers denken: die durft. Dat voelen wij in al onze genen. Die generatie denkt er helemaal niet bij na, voor hen is iedereen gelijkwaardig. Dat is lekker verfrissend. Dat betekent dat je met elkaar aansluiting moet zoeken.’

Inge Brakman op Dag van het Commissariaat

Inge Brakman is één van de sprekers op de Dag van het Commissariaat 2020. Naast Brakman spreken John Jaakke, Jaap Winter en nog vele anderen. Meer weten? Ga naar de website van de Dag van het Commissariaat.