Langetermijnwaardecreatie wordt een steeds bekender begrip in de boardroom. Maar waar moet je beginnen als je als commissaris actief wilt bijdragen aan een duurzame strategie gericht op waardecreatie op lange termijn? Mijntje Lückerath-Rovers, toezichthouder bij Erasmus MC, wil langetermijnwaardecreatie door de hele organisatie laten leven. ‘Practice what you preach.’
Mijntje Lückerath-Rovers is inmiddels ruim drie maanden lid van de Raad van Toezicht van het Erasmus MC. Lückerath-Rovers, tevens hoogleraar Corporate Governance aan de Tilburg University, heeft een focus op langetermijnwaardecreatie. ‘Het Erasmus MC is al erg op langetermijnwaardecreatie gericht. De ontwikkeling van de campus vraagt zelfs om een visie voor de komende 30 jaar. Ik wil vooral helpen het bouwwerk van waardecreatie nog beter en meer gestructureerd in elkaar te zetten. Het gaat daarbij niet alleen om het afwegen van de belangen van alle stakeholders op lange en korte termijn, maar ook om de smell of the place: is het verhaal niet alleen goed opgeschreven, maar voel en proef je het overal in de organisatie.’
Lees ook: President-commissaris FC Twente: ‘Ik begon op een heel slecht moment’
Lückerath-Rovers roept op om langetermijnwaardecreatie geen buzzwoord te laten worden. Ze vertelt in gesprek met ExecutiveFinance dat langetermijnwaardecreatie een grotere verantwoordelijkheid vraagt van bedrijven. ‘Op financieel vlak is het dodelijk als je iets belooft en het niet nakomt. Dat is slecht voor je reputatie. Zeker op het gebied van beloftes op het niet-financiële vlak geldt practice what you preach. Sta voor je kernwaarden en communiceer deze actief zoals Nike dat doet. Ze kiezen bijvoorbeeld heel duidelijk voor diversiteit en inclusiviteit en blijven dit hanteren ook als dit soms gevoelig ligt. Dergelijke standpunten leiden ook weer tot herkenning bij klanten die graag bij jou willen horen en bij medewerkers die graag bij jou willen werken.’
Langetermijnwaardecreatie: passende beloning
De hoogleraar vindt dat er gepresteerd moet worden op basis van heldere KPI’s. Daar hoort ook een passende beloning bij. ‘We willen af van dat praatje voor de bühne en moeten daarom de kernwaarden ook verwerken in concrete doelstellingen waarop je aangesproken en afgerekend kunt worden. Ik vind daar een passend beloningsbeleid op basis van niet-financiële prestatie-indicatoren ook bij horen.’